«Сучасний
урок»
І Організаційний момент уроку:
Поділ на групи.
Шановні
вчителі, наше засідання я хочу провести у вигляді подорожі, а подорожувати ми
будемо на потязі під назвою «Сучасний урок ХХІ ст.». Я
пропоную вам обрати свій вагончик за кольором квитка. Підійдіть , будь ласка,
до мене і витягніть з чарівного капелюха свій квиток. ( Поділ учасників тренінгу на групи). На ваших столах є предмети, які
будуть необхідні під час нашої подорожі для вашої плідної праці. Всі ви помітили
невеличкі валізи , це «Валізи знань», які ви повинні заповнити
до кінця подорожі. На кожній зупинці ви повинні туди щось «покласти» ( тобто
записати)
2. ДЕВІЗОМ нашого заняття
будуть слова:
Я – ВЧИТЕЛЬ
Я – ОСОБИСТІСТЬ ТВОРЧА
Я - ДУМАЮ, ЗАМИСЛЮЮСЯ,
Я- АНАЛІЗУЮ, ВИСЛОВЛЮЮ СВОЇ СУДЖЕННЯ.
Я – ОСОБИСТІСТЬ ТВОРЧА
Я - ДУМАЮ, ЗАМИСЛЮЮСЯ,
Я- АНАЛІЗУЮ, ВИСЛОВЛЮЮ СВОЇ СУДЖЕННЯ.
Я - ХОЧУ БІЛЬШЕ ЗНАТИ.
Першим етапом будь-якого
уроку є МОТИВАЦІЯ.
1. Мотивація
навчання –”Для чого Це мені
Знадобиться?”
Вступ. Мотивація діяльності. Займає
не більше 5% часу заняття.
Мета цього етапу: сфокусувати увагу учнів на
проблемі й викликати і інтерес до обговорюваної теми.
На цьому етапі можуть бути використані такі прийоми
- проблемне питання, цитата, коротка історія, невеличке завдання, розминка,
коротка розповідь; бесіда, наочність, постановка проблемного запитання
- нескладні інтерактивні технології ( «Мозковий штурм»,
«Криголам», «Асоціативний кущ»), літературні диктанти, вікторини, розгадування кросвордів з ключовим
словом.
Сьогодні ж я використаю притчу.
Притча
Жив-був один
монах. І протягом більшої частини свого життя він намагався з'ясувати, чим
відрізняється Пекло від Раю. На цю тему він розмірковував і вдень, і вночі.
Однієї ночі, коли він заснув під час своїх болісних роздумів, йому наснилося,
що він потрапив у Пекло.
Озирнувся він навколо і бачить:
сидять люди перед котлом з їжею. Але якісь виснажені й голодні. Придивився він
трохи краще — у кожного в руках ложка з довгою ручкою. Зачерпнути з котла вони
можуть, а в рот ніяк не потраплять. Раптом підбігає до ченця місцевий
службовець (судячи з усього, чорт) і кричить:
— Швидше, а то запізнишся на
потяг, що йде до Раю.
Приїхав чоловік до Раю. І що ж він бачить?! Та ж
картина, що і в Пеклі. Котли з їжею, люди з ложками з довгими ручками. Але всі
веселі й ситі. Придивилася людина — а тут люди цими ж ложками годують один
одного.
Отже, щоб у нас
з вами не вийшло, як у старій притчі ,
я пропоную прийняти певні правила:
- Бути
толерантними
- Уміти
слухати і чути один одного
- Говорити по черзі
- Бути відвертими
- Висловлювати свою думку
Правила прикріплюють на дошку.
Мені імпонує
думка «Ефективно навчати, не зацікавивши, неможливо. Вчитель повинен
бути творцем-модельєром кожного етапу спілкування дитини з предметом.
Загальновідомий факт: через особистість вчителя дитина або ж любить предмет,
або ж залишається байдужою до нього».
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
Ведучий: Про яку стежку говорить В.Сухомлинський
? (думки вчителів)
Якщо ви хочете, щоб педагогічна праця давала
вчителю насолоду , щоб повсякденне проведення уроків не перетворювалось на
нудну, одноманітну повинність , виведіть кожного вчителя на щасливу стежку
… В.Сухомлинський
В.Сухомлинський писав: «…виведіть кожного вчителя на
щасливу стежку дослідника». Отже , сьогодні ми будемо досліджувати
урок, встановлювати особливості сучасного уроку, аналізувати проблеми і
перспективи впровадження інноваційних технологій.
Вправа «Глечик знань»
Тренер. Пропоную Вам міні-вікторину. Кожна
команда по-черзі відповідає на питання вікторини. За правильну відповідь
команда отримує копійки, що «вкладаються» до глечика знань. Якщо команда дає
невірну відповідь інша команда має право відповісти на запитання суперників та
отримати додаткові бали-копійки.
1.
Яка галузь педагогіки досліджує теоретичні
основи процесу навчання й освіти? (Дидактика)
2.
Який урок є особливою формою втілення
міжпредметних зв'язків на якісно новому рівні (Інтегрований, бінарний)
3.
Поясніть значення слова «інновація».
(Нововведення)
4.
Які форми роботи покладені в основу
кооперативного навчання? (Робота в парах, у малих групах)
5.
Назвіть два види нетрадиційних
уроків-пошуків. (Урок-подорож, екскурсія, диспут, прес-конференція, проблемний
семінар)
6.
Що є основою технології ситуативного
моделювання? (рольова гра)
7.
Для чого потрібна рефлексія на уроці? (Для
зворотного зв'язку, обміну думками, ідеями)
8.
Класифікація типів уроків за їх дидактичною
метою:
(урок засвоєння нових знань;... (урок формування
ЗУН) урок застосування знань, умінь, навичок;урок узагальнення та
систематизації;урок контролю, оцінювання знань, умінь, навичок;(комбінований
урок).
9.
Чи залежить вибір методів навчання від
вікових та індивідуальних особливостей учнів? (Так)
10.
Назвіть форми контролю. (Індивідуальна,
фронтальна, групова форми, залік, екзамен)
11.
Що ви враховуєте під час планування д/з?
(Співвідношення з обсягом виконаної на уроці роботи, попередження
перевантаження, диференційований підхід...)
12.
Основні етапи уроку
13.
Що означає слово інтерактивний? (здатний до взаємодії)
14.
Коли вчитель використовує
найбільшу кількість інтерактивних прийомів і методів роботи на одному уроці?(
під час відкритого уроку)
15.
.Що входить до складу
мультимедійної презентації? ( мультимедійні слайди графічною, текстовою
фотоінформацією)
16.
Коли виникла проектна технологія? (більше ста років тому)
17.
Де виникла проектна технологія ? ( в США)
18.
Коли використання мультимедійних
технологій не дає позитивних результатів? ( коли їх використовують пасивно, як
демонстраційний матеріал))
19.
.За способом проведення виділяють
уроки ..? (уроки – лекції, уроки бесіди,
уроки диспути, уроки самостійної роботи учнів ,лабораторні і т.д.)
20.
Назвіть , які ви знаєте інноваційні технології?
21.
Де можна знайти інформацію про
інноваційні технології навчання? ( у мережі Інтернет, методичній літературі)
Слідуючим етапом нашого уроку є ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ.
ТЕМА СУЧАСНИЙ УРОК. ЯКИМ ЙОМУ БУТИ?. САМОАНАЛІЗ УРОКУ.
Для того, щоб
сформулювати мету нашого уроку, використаємо інтерактивну технологію «НЕЗАКІНЧЕНЕ
РЕЧЕННЯ…
Цей тренінг навчить мене…
Продовживши речення, висловіть мету уроку.
Наші завдання в основному збігаються.
Ми поставимо сьогодні за мету ознайомити з
·
Моделями навчання
·
Формами організації навчальної діяльності
·
Структурою уроку
·
Методикою проведення інтерактивних уроків
·
Впровадженням інноваційних технологій
навчання.
Нагадую, що наприкінці уроку ми перевіримо,чи
досягли ми цієї мети, чи справдяться наші очікування. Про урок написано безліч книг, статей, дисертацій. Міняються
цілі і зміст освіти, з'являються нові засоби і технології навчання, але які б
не здійснювалися реформи, урок залишається вічною і головною формою навчання.
На ньому трималася традиційна і стоїть
сучасна школа Які б новації не вводилися, тільки на уроці, як сотні і тисяч
років назад, зустрічаються учасники освітнього процесу: учитель і учень.
Урок (традиційно) — це форма організації діяльності
постійного складу викладачів та учнів, яку систематично використовують для
вирішення завдань навчання, виховання й розвитку учнів, у конкретний період
часу.
Зараз, на жаль, значна частина
педагогів не прагне змінювати стиль викладання, пояснюючи свій вибір у такий
спосіб: «Бракує часу й сил самому осягати що-небудь нове, немає в цьому сенсу. Традиційний урок як рідна людина, у ньому все близько та зрозуміло: нехай
не завжди задовольняє сучасним вимогам, проте на такому уроці все знайоме,
звичне, зрозуміле — традиційне». То може й не варто нічого змінювати? Отже, що
таке сучасний урок? Що надає сучасності року? Чим сьогоднішній урок
відрізняється від учорашнього?
ВПРАВА «МАЮ СВОЮ ДУМКУ»
Кожна група має записати
характерні ознаки сучасного уроку на основі перших літер поняття «сучасний
урок», наприклад:
С —
самовираження, самостійність, самоосвіта;
У — успішність,
урізноманітнення, удосконалення, упровадження,
універсальність;
Ч — чіткість,
чесність, чуйність;
А —
актуальність, активність, аналітичність;
С — самоконтроль, саморегуляція, системність;
Н — навички,
науковість, наполегливість;
ИЙ;
У — уміння, упевненість, універсальність, успіх,
унікальність;
Р — раціональність,
результативність, різноманіття, розвиток, радість,
робота, реалізація, ризики;
О — оптимальність, організація, об'єктивність,
оптимізм,
обдарованість, очікування, орієнтація
на особистість;
К — комфорт, корекція, контроль, компетентність,
креативність,
комунікація.
(Під час виконання вправи звучить музика )
Озвучимо та порівняємо ваші записи. До вашої уваги
пропонуємо загальну картину сучасного уроку та його основні риси.
Сучасний урок — урок демократичний. Його проводять не для
учнів, а разом із ними. Сучасний урок — це, перш за все, урок, на якому
створено реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення
особистості учня, що дозволяє досягти високих результатів за визначеними метою
й завданнями.
Три постулати закладено в основу нової технології уроку.
1.
Урок є відкриттям істини, пошуку
й осмислення її у спільній діяльності вчителя та учня.
2.
Урок є частиною життя дитини.
3.
Людина на уроці завжди
залишається найвищою цінністю, виступаючи в ролі мети й ніколи не виступаючи
як засіб.
Характеристика сучасного уроку: на сучасному уроці, немає місця нудьзі,
страху та злості від безсилля; на сучасному уроці панує атмосфера
інтересу, довіри та співробітництва; на сучасному уроці є місце кожній дитині,
тому що сучасний урок є запорукою
її успіху в майбутньому!
ВИМОГИ ДО СУЧАСНОГО УРОКУ
Освітні вимоги до уроку:
Ø
цілеспрямованість;
Ø
раціоналізація й диференціація
інформаційного наповнення уроку: науковість і структурування змісту;
Ø
обґрунтований вибір засобів,
методів і прийомів, орієнтованих на навчання, що розвиває особистість;
Ø
оптимальне сполучення
репродуктивних і продуктивних методів навчання (проблемний,
частково-пошуковий, дослідницький);
Ø
діалогічність методів, орієнтація
їх на самостійність і активність учнів у процесі навчання;
Ø
розмаїтість форм організації
навчальної діяльності учнів;
Ø
варіативний підхід до формування
структури уроку; реалізація на уроці в оптимальному співвідношенні всіх
дидактичних принципів і правил.
Загальнопедагогічні вимоги до
уроку:
Ø пріоритет особистості учня;
Ø триєдина мета уроку (освітні, виховні й розвивальні цілі);
Ø урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів;
Ø орієнтація на процес навчання;
Ø емоційно-актуальний фон навчання;
Ø педагогічний такт;
Ø
пізнавальна самостійність учнів.
Дидактичні вимоги до уроку:
Ø раціональне використання часу;
Ø єдність словесних, наукових і практичних методів навчання;
Ø використання активних методів навчання;
Ø зв'язок з раніше вивченим матеріалом і досвідом, набутим учнем;
Ø формування вмінь учнів самостійно здобувати знання й застосовувати їх
практично;
Ø індивідуалізація, диференціація й інтенсифікація навчального процесу;
Ø використання сценарних варіантів уроку;
Ø створення умов для успішного
навчання учнів; чітке формулювання освітніх завдань і складових елементів;
Ø максимальна самостійність учнів у навчанні;
Ø реалізація на уроках усіх
дидактичних принципів;
Ø організоване закінчення уроку;
Ø здійснення міжпредметних зв'язків.
Психологічні
вимоги до уроку:
Ø урахування психологічних особливостей учнів; нормальний психологічний стан і позитивний емоційний настрій викладача й учнів; вимогливість і доброзичливість
викладача до учнів;
Ø педагогічна етика та психологічний такт.
Гігієнічні
вимоги до уроку:
Ø температурний режим;
Ø освітлення класного приміщення;
Ø провітрювання;
Ø відповідність навчальних меблів;
Ø чергування видів навчальної роботи;
Ø запобігання перевантаженню, стомлюваності учнів.
Виховні вимоги
до уроку:
Ø розвиток умінь творчого характеру;
Ø розвиток мови, мислення, пам'яті, сенсорної сфери, рухової сфери,
пізнавального інтересу й допитливості;
Ø формування й розвиток загальнонавчальних умінь і навичок;
Ø вивчення й оцінювання рівня розвитку та психологічних особливостей учнів,
проектування «зони найближчого розвитку».
Вимоги до
сучасного уроку (за Н. Дайрі, М. Онищуком, І.
Підласим):
Ø на перше місце в організації освітнього процесу виступає особистість учня,
а не вчителя;
Ø завдання вчителя сьогодні — формування вмінь учнів самостійно здобувати
знання й застосовувати їх на практиці;
Ø у вимогах до особистісно орієнтованого уроку визначальною є позиція вчителя
до учня як до суб'єкта навчання;
Ø одне із завдань сучасного уроку —
виховання якостей особистості, працелюбності, бажання бути корисним
суспільству; х необхідність викликати в учнів інтерес до матеріалу (мотивація
учіння); створення необхідних умов для сприйняття, осмислення й
запам'ятовування навчальної інформації;
Ø від формування знань, умінь і навичок як основної освітньої мети (яка
забезпечує соціальну компетентність) — до створення умов для розкриття
суб'єктного досвіду учня, його природної психічної активності як особистості;
Ø методологічна спрямованість уроку: на першому плані — розвиток творчої та
пізнавальної активності учнів; основний засіб — проблемне навчання, створення
творчої ситуації.
ВПРАВА «Я ТАК в ВАЖАЮ»
Зберіть розсипану порівняльну
схему-таблицю «Традиційне та розвивальне навчання».
Коментар для тренера щодо
підготовки завдань: другий та третій стовпчики
розрізають, складають у конверт. Групи мають зібрати розрізану таблицю за характеристиками
системи. Для полегшення можна на зворотному боці надрукувати малюнок, і якщо
група правильно збере таблицю, то він теж буде цільним.
(Під час виконання вправи використовують музичний
супровід.)
Моделі навчання:
Пасивна — учень
виступає в ролі об'єкта навчання (слухає, записує, дивиться);
Активна — учень
виступає суб'єктом навчання (самостійна робота, творчі завдання);
Інтерактивна - активна взаємодія всіх учнів і вчителя
(проблемне навчання, моделювання життєвих ситуацій, рольова гра).
ВПРАВА «ВЕЛИКЕ КОЛО» ( на дошці
вивішуються зображення вчителя і учня)
Пропоную вам відповісти на такі питання.
1.Коли вчителю нецікаво вчити? (Учасники
обговорюють, відповіді записують на стікерах та кріплять їх біля «зображення»
вчителя.)
2.Коли учню нецікаво вчитися? (Учасники
обговорюють, відповіді записують на стікерах та кріплять їх біля «зображення»
учня.)
Якщо відповіді на ці питання є,
необхідно щось змінювати в навчальній роботі, потрібні інновації та сучасний
урок! Сучасний
урок – це витвір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для
розвитку особистості учня. Тому в нашій школі серед учнів 10 класу
було проведено опитування: «Сучасний урок: яким йому бути?». Діти
дали такі відповіді.
«Сучасний урок – це урок, на якому вчитель викладає новий
матеріал зрозуміло і доступно».
«Сучасний урок – це веселий, пізнавальний,цікавий,
неважкий урок, на якому учень і вчитель вільно спілкуються».
«Сучасний урок – це урок, на якому вислуховують будь-яку
твою думку, де людина вчиться бути людиною».
Існує більше десяти типологій уроків, що можна пояснити різноманітністю
ознак, за якими класифікують заняття. Найважливішою складовою
навчально-виховного процесу, його початковою точкою є дидактична мета. Тому
найбільш реальною та наближеною до практики є типологія, в основі якої лежить
зазначений критерій. Ця класифікація, яку розробили В. Оніщук, Г. Щукіна, М.
Сорокін, І. Харламов, має такий вигляд:
Ø урок формування знань;
Ø урок формування й удосконалення навичок і вмінь;
Ø урок застосування знань, умінь і навичок;
Ø урок узагальнення та систематизації знань;
Ø урок контролю та корекції знань, умінь і навичок;
Ø комбінований урок.
Кожний із
зазначених типів уроку можна проводити в різних формах (лекція, гра,
віртуальна подорож, практична робота, тренінг тощо).
Сучасна методична література
популяризує величезну кількість методів і форм, які дозволяють установлювати
нові взаємини між учителем та учнями, підвищувати ефективність і результативність
навчального процесу. Як же розібратися в невичерпному потоці цієї інформації,
які форми і методи використовувати, щоб урок став дійсно результативним? Дуже часто
вчитель стикається з проблемами: у якій формі провести урок, які взагалі
існують типи уроків, як правильно здійснити самоаналіз уроку. Кожен проведений
педагогом урок є унікальним і відрізняється від інших метою, змістом,
методами, структурою тощо.
Дослідження, показують, що інтерактивне навчання дозволяє різко
збільшити відсоток засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість
дитини, а й на його почуття, волю (дії, практику). Результати цих досліджень
були відображені в схемі, що отримала назву «Піраміда навчання».
З піраміди видно, що найменших
результатів можна досягти за умов пасивного навчання (лекція — 5% , читання —
10%), а найбільших — інтерактивного (дискусійні групи — 50%, практика через дію
— 75% , навчання інших чи негайне застосування — 90%). Це, звичайно,
середньостатистичні дані, і в конкретних випадках результати можуть бути дещо
іншими, але в середньому таку закономірність може простежити кожен педагог.
Ці дані цілком підтверджуються дослідженнями
сучасних психологів. За їхніми оцінками,
старший школяр може, читаючи очима, запам'ятати 10% інформації, слухаючи — 26%
, розглядаючи — 30% , слухаючи і розглядаючи — 50%, обговорюючи — 70%,
особистий досвід — 80%, спільна діяльність з обговоренням — 90% , навчання
інших — 95%.
Чим зумовлені таки результати?
Для того щоб зрозуміти цей механізм, пригадаємо, як працює наш мозок. Робота
нашого мозку відрізняється від роботи відеомагнітофона чи плеєра. Інформація,
яка поступає до нього, не просто записується, а й аналізується, обробляється.
Наш мозок постійно ставить такі запитання:
Ø Чи отримував я таку інформацію раніше?
Ø Чого стосується ця інформація? Що я можу з нею зробити?
Ø Чи можна вважати, що це те саме, з чим я мав справу вчора чи минулого
місяця?
Використання наочності під час
лекції збільшує запам'ятовування матеріалу від 14 до 38%. Експеримент, проведений
психологами, показав, що використання візуальних засобів під час вивчення слів
на 200 процентів поліпшує результати. Крім того, така презентація матеріалу
забирає на 40 процентів менше часу, вона підсилює усну подачу матеріалу.
Наочність варта не тільки сотень слів; а й утричі ефективніша за одні лише
слова.
Якщо ж до роботи залучається
слухова й зорова пам'ять, є більше шансів задовольнити потреби різних дітей,
чий спосіб сприйняття матеріалу може суттєво відрізнятися.
Однак використання лише зорової
та слухової пам'яті недостатнє.
Кредо
інтерактивного навчання:
Понад 2400 років
тому Конфуцій сказав:
Те, що я чую, я
забуваю.
Те, що я бачу й
чую, я трохи пам'ятаю.
Те, що я чую,
бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую,
бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.
Коли я передаю
знання іншим, я стаю майстром.
Набагато важливіше навчити, ніж
просто розповісти.
Хоча останній метод простіший, доступніший і, безумовно, швидший. Ви можете
швидко повідомити дітям те, що вони повинні знати, і вони забудуть це ще
швидше. Процес навчання – не автоматичне вкладання навчального матеріалу в
голову учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини і її власної
активної участі в цьому процесі. Пояснення й демонстрація, самі по собі, ніколи
не дадуть справжніх, стійких знань. Цього можна досягти тільки за допомогою
активного (інтерактивного) навчання.
Інтерактивна вправа Завдання
для кожної групи:
Виявити суб’єктивні чинники, які впливають на
ефективність сучасного уроку.
1.Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які
залежать від учня.
2.Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які
залежать від учителя.
Критерії ефективності сучасного
уроку, що залежать від учителя:
Критерії ефективності
сучасного уроку, що залежать від учня:
Ø свідоме ставлення;
Ø бажання вчитися;
Ø активність;
Ø зацікавленість;
Ø здібності учня;
Ø підготовка до уроку;
Ø потреба в нових знаннях;
Ø здатність отримувати знання;
Ø задоволення від навчання;
Ø уміння слухати;
Ø самоосвіта.
ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ «ВІД ЧОГО
ЗАЛЕЖИТЬ ЕФЕКТИВГІСТЬ СУЧАСНОГО УРОКУ?
Зупинка « Творча майстерня». Вивести формулу
сучасного уроку
Представлення результатів
ПІДСУМОК. Узагальнення та систематизація знань Рефлексія
Рефлексія. Міні-акротвори
«Успіх» про результати нашої із вами співпраці. Спочатку скажу я: Успіх ніколи
не буває остаточним, помилка ніколи не є смертельною, тільки працелюбність
береться до уваги.
У мене залишилися тільки приємні враження
від співпраці із вами.
Сподіваюсь, деякі вправи, запропоновані мною,
ви будете використовувати і у себе на уроках
Працювали на тренінгу всі активно та творчо.
І я впевнена, отримали задоволення.
Хочу побажати усім родинного затишку, міцного
здоров’я та вдячних учнів.
Дякую за співпрацю і бажаю вам творчих успіхів!
Немає коментарів:
Дописати коментар